گورستانی با قدمت بیش از سه هزار سال در یاسوج كشف شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش روز جمعه ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كهگیلویه و بویراحمد، باستان شناسان تعداد گورهای موجود در این محوطه باستانی را بیش از 500 گور تخمین می زنند.

رییس گروه باستان شناسی محوطه تاریخی تاج امیر، وسعت این محوطه تاریخی را بیش از 60 هزار متر مربع تخمین زد و گفت: كاوش از سه هكتار از این عرصه آغاز و تاكنون حدود 25 گور باز شده است.

دكتر 'محمد رجبی' افزود: در این گورها علاوه بر استخوان های انسان های مدفون شده اشیای سنگی و مفرغی و سفالی با قدمتی چند هزار ساله شامل گوشواره، خنجر، سرنیزه، سكه، كوزه های سفالی ، گوشواره و حلقه های فلزی كشف شده كه برای مرمت و حفاظت بیشتر به گنجینه میراث فرهنگی یاسوج انتقال داده شده اند.

به گفته این باستانش, گور باستانی 'تاج امیر' تنها گورستانی با این قدمت و وسعت است كه در منطقه شهری كشف شده و دسترسی به آن برای گردشگران و باستانشناسان راحت است.

این گورستان در ضلع شرقی محوطه دانشكده علوم پزشكی یاسوج واقع شده و در نتیجه خاكبرداری و ساخت و ساز در این محوطه حدود 8 هزار متر از آن تخریب شده است.

یكی دیگر از كارشناسان میراث فرهنگی استان كهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفته است: تاكنون 70 قبر بر اثر خاكبرداری غیر مجاز به طور كلی تخریب و اشیای آن ناپدید شده و این در حالی است كه روند تخریب همچنان ادامه دارد.

رحمانی افزود: كشف گورستان باستانی 3 هزار و 500 ساله اگر چه در داخل طرح توسعه دانشگاه علوم پزشكی واقع شده, اما این همجواری می تواند فرصت مناسبی برای این مركز علمی قلمداد شود تا در آینده به عنوان یك منبع تحقیقاتی برای دانشجویان این دانشگاه و حتی سایر مراكز علمی و دانشگاهی استان مورد استفاده قرار گیرد.

671/7530/320





:: برچسب‌ها: اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: